Inkassovarsel hvad nu?

Du har altså modtaget et brev med posten, der fortæller dig, at nogen er ved at inddrive en gæld hos dig. Hvad gør du nu? Dette kan være en skræmmende situation, især hvis du ikke ved, hvad inkasso er. I denne artikel vil vi diskutere, hvad inkasso er, og hvad du skal gøre, hvis du har modtaget en advarsel fra et inkassovirksomhedsselskab. Bevar roen, og læs videre for at få flere oplysninger!

Hvem er Inkasso?

Inkasso er en proces, hvor man forsøger at få enkeltpersoner eller virksomheder til at betale deres gæld. Inkassobureauer er typisk tredjepartsbureauer, som kreditorerne hyrer til at inddrive udestående gæld. Hvis du modtager et inkassovarsel, så er det, fordi at du har en eller flere regninger, du ikke har betalt.

Hvad skal du gøre, hvis du modtager en advarsel om inkasso?

Hvis du modtager en inkassovarsel, er det vigtigt at bevare roen og forstå dine rettigheder. Du har ret til at bestride gælden, hvis du mener, at du ikke skylder den. Det er også vigtigt at vide, at inkassofirmaer ikke har lov til at true eller chikanere dig. Hvis en inkassovirksomhed chikanerer dig, kan du indgive en klage.

Hvis du ikke er i stand til at betale gælden, kan du forsøge at forhandle en betalingsplan med inkassofirmaet. Hvis du er i stand til at betale gælden, bør du gøre det så hurtigt som muligt for at undgå yderligere inkassovirksomhed.

Hvilke regler har inkassofirmaer?

Inkassofirmaer skal følge visse regler, der er fastsat af regeringen. Disse regler er indført for at beskytte forbrugerne mod urimelig inkassopraksis. Nogle af disse regler for inkassor omfatter bl.a:

– Inkassofirmaer skal sende dig en skriftlig meddelelse, der indeholder gældens størrelse, kreditorens navn og dine rettigheder i henhold til loven.

– Inkassofirmaer må ikke ringe til dig på almindelige arbejdstider i døgnet.

– Inkassofirmaer må ikke ringe til dig på arbejdet, hvis de ved, at din arbejdsgiver ikke tillader personlige opkald.

– Inkassofirmaer må ikke chikanere, true eller bruge groft sprog, når de kommunikerer med dig.

Faktisk må medarbejdere på inkassofirmaer ikke ret meget. De må kontakte dig på telefonen, de må også gerne møde op på din adresse, men du har ikke pligt til at åbne døren for dem, hvis du ikke ønsker at tale med dem. Det eneste medarbejderne kan gøre, er at skabe en fornuftig dialog om din gæld.

Sådan bliver du en god betaler

Der er et par ting, du kan gøre for at blive en god betaler og undgå inkasso. For det første skal du sørge for at holde styr på dine regninger og betalinger. For det andet skal du kontakte din kreditor så hurtigt som muligt for at drøfte dine muligheder, hvis du tror, at du ikke er i stand til at foretage en betaling. Endelig skal du forsøge kun at bruge kredit, når det er nødvendigt, og altid betale dine betalinger til tiden.

Hvis du følger disse tips, kan du forhåbentlig undgå inkasso helt og holdent! Vi håber, at denne artikel har hjulpet med at opklare noget af den forvirring, der hersker omkring inkassofirmaer i Danmark.